Κατηγορίες
Χωρίς κατηγορία

Παραμυθένιες Βόλτες- Delete στον Ηλεκτρονικό Εκφοβισμό




της Πάττυς Παπαδήμου
(από το kosvoice.gr)


Στις παραμυθένιες βόλτες μας καλούμε όλους εσάς, που γράψατε βιβλία, ζωγραφίσατε  βιβλία, συζητάτε για τα βιβλία, αλλά κυρίως όλους εσάς που αγαπάτε τα βιβλία, να μοιραστούμε μαζί, τις εμπειρίες μας και τις ματιές μας. Οι μοναχικές βόλτες  μας στα μονοπάτια των αναγνώσεών μας θα γίνουν παραμυθένιες, όταν γνωριστούμε καλύτερα!

Ας ξεκινήσουμε τη βόλτα μας λοιπόν, με μια δική μου πρόταση που αφορά τους κινδύνους στα διαδικτυακά μονοπάτια….γιατί, όσο κι αν μας φαίνονται άκαρδοι, οι γονείς του μικρού Κοντορεβιθούλη που τον αφήνουν μόνο του να περιπλανιέται στο δάσος, τότε πόσο σίγουροι είμαστε όλοι μας ότι  τα δικά μας παιδιά δεν κινδυνεύουν όταν «περιπλανιούνται μόνα τους» στο διαδίκτυο;

Προτείνω λοιπόν:

Delete στον Ηλεκτρονικό Εκφοβισμό

του Βαγγέλη Ηλιόπουλου

Έκδοση: ΕΨΥΠΕ

Γιατί:

Δεν πιστεύω ότι θα μπορούσαν να ήταν πιο αληθινές, πιο πραγματικές οι ιστορίες που περιγράφονται στο καινούριο βιβλίο της ΕΨΥΠΕ. Πώς θα μπορούσαν άλλωστε, να ξεφύγουν από την πένα του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, τόσο επίκαιρα θέματα όπως αυτά του ηλεκτρονικού εκφοβισμού;

Συγγραφέας που μιλά κατευθείαν στη ψυχή και στην καρδιά των παιδιών, μιλά στη γλώσσα των παιδιών, μιλά για τα προβλήματα των παιδιών, μιλά σε όλους εμάς που είμαστε…
βέβαιοι ότι κάτι τέτοιο αποκλείεται να συμβαίνει στο παιδί μας, στο δικό μας σχολειό, στη δική μας τάξη!

Η πλήρης εγγραφή του βλέμματος του παιδιού, της γλώσσας του και της λογικής του με τις αφηγηματικές τεχνικές του Ηλιόπουλου επιτυγχάνεται τόσο αρμονικά  δίνοντας  προτεραιότητα στην παιδική και  εφηβική διάσταση του θέματος, χαρίζοντάς μας συγχρόνως αισθητική απόλαυση. Μια αισθητική απόλαυση που συμπληρώνει παιχνιδιάρικα με τα πινέλα της και τα χρώματά της η Ν. Καπατσούλια.

Στις ιστορίες ανιχνεύεται αυτό που συναντάται κυρίως σε  κλασικές μορφές διήγησης, η τριαδική δομή. Υπάρχει δηλαδή η αρχική κατάσταση, η ανατροπή της ή η δοκιμασία και τέλος η αποκατάσταση της ισορροπίας με μια νέα συνθήκη –κατάσταση. Υπάρχει λοιπόν αυτή η  ακολουθία πραγμάτων στη ροή της αφήγησής, που τόσο ταιριάζει  στη λογική των παιδιών και των εφήβων και ο συγγραφέας ξέρει και το χειρίζεται  μοναδικά.

Τρεις συναρπαστικές ιστορίες μπλεγμένες σε μια τέταρτη, τρυφερή, εφηβική με δόση χιούμορ και απρόβλεπτο τέλος με κυρίαρχη την τεχνική  που συναντά κανείς στα έργα του Ηλιόπουλου, την τεχνική clin d’ oeil (κλείσιμο ματιού ) ή με τη χρήση υποκατάστατου λόγου. Είναι εξάλλου γνωστό το παιχνίδι του συγκεκριμένου συγγραφέα με τον αναγνώστη και πόσο καλά καταφέρνει αυτή τη συν-συγγραφή.

Στην πρώτη ιστορία, ο Κωνσταντής, άδικα κατηγορείται για εκφοβισμό με ηλεκτρονικά μέσα και παλεύει να αποδείξει την αθωότητά του. Ποιος θα μπορούσε να το βοηθήσει έτσι που έμπλεξε και πώς;

Στη δεύτερη ιστορία που διαδραματίζεται στο περιβάλλον του σχολείου, η κακή χρήση του κινητού οδηγεί μια  παρέα αγοριών σε μεγάλους μπελάδες με άσχημες και τρομερές επιπτώσεις στους ίδιους και στους συμμαθητές τους. Ο Φάνης, ο Μάρκος κι ο Παντελής για πλάκα βιντεοσκοπούν τη Μαρία, να αλλάζει στα αποδυτήρια. Ο συγγραφέας επεξεργάζεται τις σχέσεις στις συμπεριφορές των παιδιών αυτής της ηλικίας τόσο δυνατά που καταφέρνει να ανατρέψει την οπτική και την πρόσληψη θέασης της πραγματικότητας προβληματίζοντας μικρούς και μεγάλους για το τι μπορεί να συμβεί σε μια τάξη σχολείου.

Στην τρίτη ιστορία, ο συγγραφέας παίζει με τον αναγνώστη αρχίζοντας την αφήγηση ανάποδα στο χρόνο. Η αιτιολόγηση και η ερμηνεία του πότε, πώς και πού των γεγονότων  έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Η e-μάγισσα καλυμμένη πίσω από την ανωνυμία του διαδικτύου, απειλεί και εκφοβίζει την ηρωίδα μας ότι θα αποκαλύψει το μυστικό της σε όλα τα παιδιά. Η πλοκή, η διαδοχή των γεγονότων συνδέεται άμεσα με τη σύγχρονη και επίκαιρη πραγματικότητα. Η αναπαριστώμενη και συμβολοποιημένη πραγματικότητα είναι εύκολα προσλήψιμη και από τους πιο μικρούς αναγνώστες αφού ο συγγραφέας με αυθεντικό τρόπο καταφέρνει να επεξεργαστεί  και να αναπλάσει το αφηγηματικό υλικό με στόχο να εξοικειώσει και να καταστήσει τόσο τον μικρό όσο και το μεγάλο αναγνώστη ικανό να κατανοήσει σύγχρονες προβληματικές όπως αυτή του ηλεκτρονικού εκφοβισμού.

Όλες οι ιστορίες του βιβλίου μπλέκονται άριστα σε μια τέταρτη αυτή του αφηγητή –συγγραφέα που απαγκιστρώνεται από τους ήρωές του, παρέχοντάς του έτσι τη δυνατότητα να μετατοπίζεται από το ένα περιβάλλον στο άλλο, ρυθμίζοντας τη ροή του χρόνου παρεμβάλλοντας διαλόγους και περιγραφές και διαμορφώνοντας  έτσι μια αίσθηση αμεροληψίας και γενικής εποπτείας των πραγμάτων και των γεγονότων, κάτι που δηλώνει έντονα στοιχεία αντικειμενικότητας.

Όλοι αυτοί οι ήρωες θα μπορούσαν να είναι φίλοι μας. Στη θέση κάποιων από αυτούς μπορεί να βρεθούμε ακόμη κι εμείς ή τα παιδιά μας, ή οι μαθητές μας . Θύτες λοιπόν και θύματα σε μια αλυσίδα φόβου μέσα από τις οθόνες των υπολογιστών, των κινητών, των τάμπλετς.

Η Βασιλική Νίκα ολοκληρώνει το θέμα ορίζοντάς το και προτείνοντας δραστηριότητες, δράσεις και τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου που μπορούν να υλοποιηθούν μέσα στην τάξη και γιατί όχι σε μια παρέα γονέων, παιδιών και δασκάλων;

Πολύτιμες συμβουλές, διευθύνσεις, τηλέφωνα και γραμμές επικοινωνίας, φροντίζει να συγκεντρώσει η ΕΨΥΠΕ στο βιβλίο της για ώρα ανάγκης και βίας βοηθώντας μας να πατήσουμε delete στους εκφοβισμούς!

Σύγχρονο βιβλίο, σύγχρονη αισθητική, σύγχρονη κειμενική προσέγγιση στο οποίο ανιχνεύονται και αποτυπώνονται σύγχρονα προβλήματα της καθημερινότητας ακόμη και στα πιο σύγχρονα σχολεία!

Και …μέχρι την επόμενη παραμυθένια βόλτα μας, περιμένω τις δικές σας ματιές!