Κατηγορίες
παιδεία

Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων για ιδιωτικά πανεπιστήμια: η Παιδεία μετατρέπεται σε εμπόρευμα

Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων αναφέρει:

Οι εξελίξεις, που συμβαίνουν στην ανώτατη εκπαίδευση, έρχονται ως συνέχεια χρόνιων προσπαθειών να παρακαμφθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Οι εξελίξεις αυτές μετατρέπουν με επιταχυνόμενο ρυθμό την Παιδεία σε εμπόρευμα, ενώ, ταυτόχρονα, οδηγούν στην περαιτέρω υποβάθμιση των πτυχίων αλλά και των συνθηκών σπουδών.

Η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, είναι μια άδικη και αντιδραστική τομή εις βάρος της μεγάλης πλειοψηφίας των φοιτητών, της κοινωνίας, της επιστήμης.

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την καταστρατήγηση ενός ιστορικού δικαιώματος, αυτού της πρόσβασης στη δημόσια και δωρεάν παιδεία υψηλού επιπέδου. Η νομιμοποίηση ιδιωτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, σε ευρεία κλίμακα, αποτελεί απειλή για τα κατακτημένα επαγγελματικά μας δικαιώματα, είτε αυτά αφορούν τη φύση του επαγγέλματός μας είτε την επαγγελματική μας κατοχύρωση, ιδιαίτερα όσον αφορά τον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών, αφού υποβαθμίζουν αυτή καθαυτή την ποιότητα της πανεπιστημιακής μόρφωσης. Η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, πλήττει την ίδια τη γνώση, την επιστήμη και την ελεύθερη και ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων στο αγαθό της παιδείας, ενισχύοντας τους ταξικούς φραγμούς, οι οποίοι εμποδίζουν την πρόσβαση των μαθητών στην ανώτατη εκπαίδευση.

Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης θα οδηγήσει στην υποτίμηση των πτυχίων και στην καταστρατήγηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων χιλιάδων αποφοίτων των πανεπιστημίων μας. Δεν εξαιρούνται, βέβαια, και οι απόφοιτοι των φιλοσοφικών-φιλολογικών σχολών, οι οποίες, εξαιτίας της κρίσης των ανθρωπιστικών σπουδών, σταδιακά περιθωριοποιούνται. Στις συνθήκες αυτές, επιδεινώνεται η θέση χιλιάδων μόνιμων και αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών, αφού, ταυτόχρονα, εμπορευματοποιείται η απόκτηση επιπλέον, εκτός του βασικού πτυχίου, προσόντων και πιστοποιήσεων.

Το νομοσχέδιο για το «εθνικό απολυτήριο», εξάλλου ανοίγει τον δρόμο για την παγίωση ενός σχολείου, το οποίο θα έχει τον χαρακτήρα εξεταστικού κέντρου, διευρύνοντας τις «πανελλαδικές εξετάσεις» σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και εξουθενώνοντας τις μαθήτριες και τους μαθητές με τον ατελείωτο εξεταστικό μαραθώνιο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) και της Τράπεζας Θεμάτων. Διαπιστώνουμε, επομένως ότι σταδιακά θα μειωθεί ο αριθμός των μαθητών που κατευθύνονται προς το Γενικό Λύκειο, γεγονός που θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη την πρόσβασή τους στο πανεπιστήμιο.

Ήδη, πριν τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου, και δη σε εξεταστική περίοδο, είναι καταφανής η προσπάθεια να εκβιαστεί η συναίνεση των φοιτητών και της κοινωνίας, με «επιχειρήματα» τα οποία βασίζονται σε μία ωφελιμιστική λογική.

Η κυβέρνηση επιλέγει την παράπλευρη νομοθεσία, επειδή η θεσμοθέτηση που επιδιώκει είναι αντισυνταγματική, υποδεικνύοντας, με αυτόν τον τρόπο, στους νέους ανθρώπους, τους φοιτητές και τους μελλοντικούς επιστήμονες, πώς να παραβαίνουν τις συνταγματικές αρχές, ενώ, ταυτόχρονα, αξιοποιεί ως μέσα τη συκοφάντηση και την καταστολή του αγώνα που δίνουν μαθητές και φοιτητές σε όλη την Ελλάδα.

Κατεξοχήν πληττόμαστε εμείς οι φιλόλογοι και ερευνητές στο πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών, διότι η ανταποδοτική λογική της εμπορευματοποίησης των αντικειμένων μας, θα μας έθετε αυτοστιγμεί, όχι μόνον εκτός δραστηριότητας αλλά και εκτός επαγγέλματος.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μόνο πανεπιστήμιο το οποίο μπορεί να προασπίσει την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και την αυθεντικότητα της γνώσης είναι το δημόσιο.

Το δημόσιο πανεπιστήμιο θα ωφεληθεί πραγματικά, μόνο εάν αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι μόνιμες ελλείψεις που υπάρχουν σε διδακτικό προσωπικό, σε κρατική χρηματοδότηση, σε ερευνητικές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό που θα είναι στη διάθεση των φοιτητών, ενώ θα πρέπει να εξασφαλιστεί η φοιτητική μέριμνα και οι επαρκείς και αξιοπρεπείς εστίες.

Οι μάχιμοι φιλόλογοι οφείλουμε να συνεχίσουμε και να κλιμακώσουμε τους αγώνες, διεκδικώντας ανώτατη εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν.