Κατηγορίες
Ημαθία παιδεία

Σε ποια σχολεία της Ημαθίας θα εφαρμοστεί πιλοτικά η δράση “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση της υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη με την οποία ορίζονται οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις οποίες θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2020-2021 η πιλοτική δράση «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».

Στην Ημαθία τα σχολεία στα οποία θα εφαρμοστούν πιλοτικά τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων είναι για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 2ο Νηπιαγωγείο Πλατέος (9520840) και το 3ο Δημοτικό Σχολείο Μακροχωρίου (9160223) ενώ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το Ημερήσιο Γυμνάσιο Τρικάλων (1602040).

Πρόκειται για μια δράση που θα αναπτυχθεί σε 218 συγκεκριμένες σχολικές μονάδες της χώρας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2020-2021, με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες.

Τι αφορά:

1. Φιλοσοφία και Υλοποίηση της πιλοτικής δράσης
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην πιλοτική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας μεθόδους διερευνητικής – ανακαλυπτικής μάθησης.
Στόχος είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου προγράμματος με δομή Ανοικτών, Ζωντανών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών.

2. Κύκλοι δεξιοτήτων
Κατά την υλοποίηση της πιλοτικής δράσης καλλιεργούνται οι παρακάτω κύκλοι δεξιοτήτων:

Α) Κύκλος των δεξιοτήτων μάθησης- Κριτική σκέψη- Επικοινωνία- Συνεργασία- Δημιουργικότητα

Β) Κύκλος των δεξιοτήτων ζωής- Αυτομέριμνα- Κοινωνικές Δεξιότητες- Πολιτειότητα- Ενσυναίσθηση και ευαισθησία- Προσαρμοστικότητα- Ανθεκτικότητα- Υπευθυνότητα- Πρωτοβουλία- Οργανωτική ικανότητα- Προγραμματισμός- Παραγωγικότητα

Γ) Κύκλος των δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της επιστήμης- Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης- Πληροφορικός γραμματισμός- Ψηφιακός γραμματισμός- Τεχνολογικός γραμματισμός- Γραμματισμός στα Μέσα – Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση – Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες- Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο- Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες- Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων- Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας- Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα- Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών

Δ) Κύκλος των δεξιοτήτων του νου- Στρατηγική σκέψη- Επίλυση προβλημάτων- Μελέτη περιπτώσεων (case studies)- Κατασκευές- Πλάγια σκέψη

3. Εκπαιδευτικό/ενημερωτικό υλικό και Θεματικοί Κύκλοι

Για την υλοποίηση του εργαστηρίου δεξιοτήτων, σε συνέχεια σχετικής πρόσκλησης του ΥΠΑΙΘ/ΙΕΠ, με θέμα: «ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: Πρόσκληση Υποβολής Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ή/και Εκπαιδευτικού Υλικού», έχει συγκεντρωθεί και σχεδιαστεί από ομάδα εμπειρογνωμόνων του ΙΕΠ πλαίσιο προγράμματος για την πιλοτική εφαρμογή.

Το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό θα αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, με τίτλο «Πλατφόρμα 21+», που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό ή/και οδηγό εκπαιδευτικού, οπτικοακουστικό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για την εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.

Για μαθητές και μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες, προβλέπονται οι κατάλληλες προσαρμογές στο εκπαιδευτικό υλικό και τις προτεινόμενες δράσεις των εργαστηρίων.