Προς την πιο σωστή κατεύθυνση που θα μπορούσε κινείται η εισαγγελική παρέμβαση (για διασπορά ψευδών ειδήσεων) που έγινε τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα και σχετίζεται με τις ψευδείς ειδήσεις που γράφηκαν για “εκκένωση” χωριού του Έβρου απ’ τους κατοίκους του.
Fake news υπήρχαν πάντοτε. Απ’ την πρώτη στιγμή που τυπώθηκε εφημερίδα ή βγήκε το ραδιόφωνο ή η τηλεόραση. Απλά, το κακό με τα fake news που ο καθένας “ανεβάζει” στο διαδίκτυο (για πέντε κλικ και λίγη θέαση παραπάνω, μπας και τσιμπήσει – clickbait – ο χρήστης και διαβάσει) έχει παραγίνει. Sites, blogs, portals, social media και newsletters βρίθουν από χοντρά ή λιγότερο χοντρά ψέμματα ή μισές αλήθειες που είναι “προσαρμοσμένες” σε κάποιο αληθινό γεγονός.
Το κακό είναι διπλό όταν γίνεται άκριτη αναπαραγωγή από άλλους (αναγνώστες ή άλλους “πομπούς”) – οι οποίοι δεν θέλουν να “χάσουν” ούτε δευτερόλεπτο και ποστάρουν ότι βρουν μπροστά τους χωρίς να κάνουν μια έστω διασταύρωση!
Γεγονότα, κουτσομπολιά, θεωρίες συνωμοσίας είναι τα συνήθη “θέματα-θύματα” των fake news.
Εσχάτως το είδαμε στη χώρα μας με τα γεγονότα που εκτυλίσσονται στα ελληνοτουρκικά σύνορα στο Έβρο ή με τον κορωνοϊό. Παλαιότερα το έχουμε δει με αφορμή άλλα γεγονότα.
Φυσικά όλη η ιστορία δεν είναι μόνο αυτό που όλοι νομίζουμε, δηλαδή “ταχύτητα” ή “πολλά κλικ”.
Διεθνώς έχει αποδειχθεί πως μπορεί να είναι και πιθανές σκοπιμότητες που μας φέρνουν τα fake news στο… τραπέζι μας. Γιατί είναι πολλοί αυτοί που ποντάρουν σε πραγματικά δύσκολες καταστάσεις (ή, όταν βρισκόμαστε υπό κανονικές συνθήκες, αυτοί τις δύσκολες καταστάσεις τις… ονειρεύονται και τις εφευρίσκουν, γιατί είναι λάτρεις των ανωμαλιών στη Δημοκρατία και στην καθημερινότητα μας).
* Ο αναγνώστης – θεατής – ακροατής θα πρέπει να διαλέξει επιτέλους: fake news ή σοβαρή και τεκμηριωμένη ενημέρωση; Η επιλογή είναι δική του. Και οι κρατικές υπηρεσίες θα πρέπει να επεμβαίνουν, όταν διακυβεύονται άλλα πράγματα.
** Έχουμε αναρωτηθεί καμιά φορά ποιος μπορεί να φταίει για τα fake news;; Τελικά φταίει το μέσο που αποζητά να “οδηγεί” τον δέκτη και να γίνεται influencer ή αν φταίει τελικά ο δέκτης επειδή “καθορίζει” την ατζέντα (στο πλαίσιο του “ο πελάτης έχει πάντα δίκιο”) και το μέσο τον χαϊδεύει για να γίνει αποδεκτό από όσο περισσότερους δέκτες μπορεί;;
** Στο διαδίκτυο τα πάντα μένουν, αφήνουν το αποτύπωμά τους. Όσο κι αν κάποιος αλλάξει κάτι (μια ανάρτηση για παράδειγμα), το αποτύπωμα μένει εκεί και δεν σβήνεται…