Ο Ερατοσθένης ο Κυρηναίος (Κυρήνη, 276 π.Χ. – Αλεξάνδρεια, 194 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας μαθηματικός, γεωγράφος, αστρονόμος, γεωδαίτης, μουσικός, ποιητής, ιστορικός, φιλόλογος και συγγραφέας, ο οποίος θεωρείται ο πρώτος άνθρωπος στην ιστορία που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς. Το περίφημο πείραμα του Ερατοσθένη είναι ένα πείραμα με το οποίο κατόρθωσε να υπολογίσει την περιφέρεια της Γης με γεωμετρικό τρόπο.
Ο Ερατοσθένης ήξερε ότι κατά το μεσημέρι του θερινού ηλιοστασίου, οι ακτίνες του Ήλιου στη Συήνη (Ασουάν) πέφτουν κάθετα. Έτσι μέτρησε τη γωνία μεταξύ του αντικειμένου και των ακτίνων του ήλιου στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και έτσι υπολόγισε με μεγάλη ακρίβεια την περιφέρεια της γης.
Με αφορμή το συγκεκριμένο πείραμα η Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.), σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.), διοργάνωσε μια πανελλήνια εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης – 2024» .
Στις 21 Μαρτίου 2024, την ημέρα της εαρινής ισημερίας, οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του 7ου Δ. Σ. Αλεξάνδρειας σε συνεργασία με τη Σχολική Σύμβουλο κ. Μαρία Κοτσακώστα είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν το πείραμα του Ερατοσθένη για τη μέτρηση της περιφέρειας της γης.
Οι μικροί μαθητές, με όρεξη και ενθουσιασμό, έκαναν τις κατάλληλες μετρήσεις στην αυλή του σχολείου κατά τη διάρκεια του τοπικού μεσημεριού της περιοχής. Έπειτα, επεξεργάστηκαν τα δεδομένα σε φύλλα εργασίας για να βρουν το αποτέλεσμα.
Έτσι – τηρουμένων των αναλογιών – έγιναν μιμητές του Ερατοσθένη και αφού μελέτησαν τις πληροφορίες για τον μεγάλο αυτόν Έλληνα επιστήμονα της αρχαιότητας ανάρτησαν τα αποτελέσματα του πειράματός τους σε ειδικό ταμπλό που έφτιαξαν , έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να τα μελετήσουν.
Θερμά συγχαρητήρια στη Σύμβουλο εκπαίδευσης, στις Δασκάλες των τάξεων και στους μαθητές και τις μαθήτριες που δούλεψαν για τη συγκεκριμένη δράση.