Η ραγδαία διασπορά της παραλλαγής “Όμικρον” του κορωνοϊού SARS-CoV-2 (που προκαλεί την ασθένεια Covid-19) και το αποτύπωμά της στη δημόσια υγεία είναι ο παράγοντας που θα επηρεάσει την τελική απόφαση της Κυβέρνησης για το εάν τα σχολεία θα ανοίξουν “κανονικά” στην προγραμματισμένη ημερομηνία, δηλαδή στις 10 Ιανουαρίου 2022.
Με 30 και 40 χιλιάδες νέα κρούσματα τις τελευταίες ημέρες είναι πολύ πιθανό η ημερομηνία επανέναρξης των μαθημάτων να πάει πίσω και τα σχολεία να ανοίξουν για δια ζώσης μαθήματα αργότερα.
Υπάρχουν όμως κάποιες βασικές παράμετροι, που θα παίξουν τον ρόλο τους στη διαμόρφωση της απόφασης για το άνοιγμα των σχολείων στη χώρα μας:
1. τι γίνεται με την τηλεκπαίδευση. Σε ποιο βαθμό η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει όλους αυτούς τους μήνες το θέμα της τηλεκπαίδευσης; Πόσο (αν πάμε σε τηλεκπαίδευση για κάποιο διάστημα) αυτή θα είναι πιο βελτιωμένη ποιοτικά και λειτουργικά σε σχέση με αυτό που είδαμε τους προηγούμενους μήνες;
2. τι γίνεται με τις άδειες εργαζομένων γονέων, αφού το θέμα δεν είναι μόνο να μείνουν τα παιδιά στο σπίτι για να προστατευτούν από τον κορωνοϊό αλλά και με ποιον θα μείνουν (ειδικά αν και οι δυο γονείς δουλεύουν και τα παιδιά είναι μικρά σε ηλικία);
3. τι γίνεται με τα χρήματα που θα πρέπει να καταβληθούν για να μείνουν οι γονείς στο σπίτι;
4. πόσο έτοιμοι είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί να παράξουν εκπαιδευτικό έργο μέσα από μια οθόνη έχοντας στα χέρια τους εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή κι όχι τα παιδιά να βλέπουν ταινίες ή να ακούνε ανούσιες ιστορίες αντί να κάνουν μάθημα;
5. τι γίνεται με το ψυχολογικό κομμάτι που σχετίζεται με τα παιδιά – σχεδόν 2 σχολικές χρονιές επηρεάστηκαν από την τηλεκπαίδευση; Αν οι μεγάλοι σε ηλικία μαθητές μπορούν κάπως να το διαχειριστούν το θέμα, τι θα γίνει με τους μικρότερους; Άλλωστε, βασικός είναι ο ρόλος του σχολείου στην κοινωνικοποίηση των παιδιών, όχι μόνο στην εκπαίδευσή τους.
6. αν δεν υπάρξει επαναφορά της τηλεκπαίδευσης, θα παραμείνει το 50% + 1 στο να κλείσει μια τάξη ή όχι;; Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, η “Όμικρον” είναι ιδιαίτερα επιθετική ενώ η Κυβέρνηση έχει κατηγορηθεί ουκ ολίγες φορές για τη συγκεκριμένη επιλογή.
7. αν και πότε θα ανανεωθούν τα πρωτόκολλα αντιμετώπισης του κορωνοϊού στα σχολεία, αφού τα δεδομένα έχουν αλλάξει ριζικά και αλλάζουν συνεχώς.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω είναι προφανές ότι δεν είναι εύκολο να διακρίνει κάποιος από τώρα αν τελικά τα σχολεία θα ανοίξουν στην προβλεπόμενη ημερομηνία, άρα ό,τι ακούγεται ή γράφεται είναι εικασίες, επειδή είναι ακόμη νωρίς.
Το μόνο σίγουρο είναι πως την ημερομηνία επιστροφής των μαθητών στα θρανία θα τη μάθουμε προς το τέλος των σχολικών διακοπών (πρακτικά την τελευταία στιγμή). Όλα θα κριθούν από τα κρούσματα που θα έχουμε εκείνες τις ημέρες και από την αναλογία των μεταλλάξεων στον γενικό πληθυσμό (ποιο δηλαδή θα είναι το ποσοστό κρουσμάτων που θα έχουν την Όμικρον ή άλλες παραλλαγές).
Επίσης πολλά θα εξαρτηθούν από μια άλλη σειρά παραγόντων (όπως απ’ τη νεοεμφανισθείσα Flurona – που είναι ταυτόχρονη νόσηση από γρίπη και κορωνοϊό που ταλαιπωρεί την ίδια στιγμή τον οργανισμό – ή απ’ την Delmikron, δηλαδή την ταυτόχρονη νόσηση από στελέχη της Δέλτα και της Όμικρον) αλλά κι απ’ το αν υπάρχει το χρήμα να καταβληθούν αποζημιώσεις (όχι επιστρεπτέες) σε όσους θα πρέπει να μείνουν στο σπίτι ώστε να μπορέσουν να μείνουν και τα παιδιά στο σπίτι.