Είναι βέβαιο πως με την νέα αρχιτεκτονική που προέκυψε με τον νέο νόμο του “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ” για την τοπική Αυτοδιοίκηση – χωρίς να εξετάζεται αν είναι καλός ή κακός, προσωπικά πιστεύω ότι οπισθοδρομεί τα πράγματα- είναι βέβαιο ότι αλλάζει τον ρόλο του αιρετού δημοτικού συμβούλου.
Η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των δήμων που προέκυψε από τον προηγούμενο νόμο τον λεγόμενο – κακό επίσης- νόμο “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ” επέβαλε τον επανασχεδιασμό του συστήματος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ουσιαστικά δηλαδή της Τοπικής διακυβέρνησης.
Αν υπάρχει έστω και ένας δημότης που είδε έναν τέτοιο επανασχεδιασμό στο σύστημα της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι μακριά από το να είναι ο μοναδικός.
Τότε με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ στο πεδίο της πολιτικής εκπροσώπησης στο πλαίσιο των διευρυμένων χωρικών ενοτήτων ο πολιτικός ρόλος των αιρετών οργάνων, δηλαδή των δημοτικών συμβούλων, γίνονταν εξαιρετικά σημαντικός.
Ποιος θυμάται όμως στην πενταετία που πέρασε στο δήμο μας, όσο κοντά και αν παρακολουθούσε τα δημοτικά μας πράγματα να είδε να πραγματοποιεί έστω και ένας αιρετός δημοτικός άρχοντας αυτόν τον σημαντικό ρόλο που του ανέθεσε ο νόμος;
Ποιος δημοτικός άρχοντας και σε ποιό μέρος απαίτησε διαφανή άσκηση της εξουσίας και την υποχρεωτική λογοδοσία όποιου ασκεί δημόσια εξουσία;
Ακόμα όμως και αν βρέθηκε ένας τέτοιος αιρετός εκπρόσωπος είναι βέβαιο ότι το πιο πιθανό είναι αυτός ο άτακτος αιρετός ή να βρέθηκε στο περιθώριο ή στην καλύτερη περίπτωση να παραιτήθηκε ή να ανεξαρτητοποιήθηκε.
Άρα είναι βέβαιο ότι ο ρόλος των αιρετών οργάνων στους δήμους είναι κομβικός και έγινε περισσότερο σημαντικός γιατί αποδόθηκε μια σειρά από αρμοδιότητες που προηγούμενα ασκούνταν από τις Νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις.
Αυτό βέβαια θα ίσχυε, αν ίσχυαν οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την ανάληψη και εκπλήρωση τέτοιων αρμοδιοτήτων.
Προφανώς η ικανότητα των δημοτικών συμβούλων για να αναλάβουν μια τέτοια κρίσιμη λειτουργία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Αλήθεια ποια προϋπόθεση δεν εκπληρώθηκε με τον “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ” και ποια έρχεται να καλύψει ο “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ”;
Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από του να συνοστίζονται στη σειρά εξ αιτίας της απλής αναλογικής για τον απαραίτητο σχηματισμό πλειοψηφίας, για την εναλλαγή της ιδιαίτερης δημοκρατικής νομιμοποίησης που διαθέτουν, με μια θέση αντιδημάρχου ή όποια άλλη θέση ευθύνης με την παροχή της νόμιμης κατά τα άλλα αντιμισθίας.
Στο δήμο μας π.χ. με τους διαφαινόμενους πέντε συνδυασμούς αφού κανένας από τους τέσσερις τουλάχιστον δεν είναι ελλιποβαρής είναι απολύτως βέβαιο- εκτός τεράστιας έκπληξης – ότι ο πρώτος συνδυασμός δεν θα εκλέξει έστω και με ένα 30% επί των 30.000 περίπου εγκύρων ψηφοδελτίων πάνω από 10 δημοτικούς συμβούλους.
Με δεδομένο ότι η απαραίτητη πλειοψηφία είναι 17, ο καθένας μπορεί να φανταστεί σε ποιο βάθος περιθωρίου θα πάει ο πολιτικός ρόλος των αιρετών οργάνων δηλαδή των δημοτικών συμβούλων, και σε ποιο βαθμό δεν στήνονται και κάποιοι συνδυασμοί που προσβλέπουν όχι στο πριν της προσφοράς αλλά στο μετά της συναλλαγής.
Για πρώτη φορά λοιπόν η αντιμισθία που σωστά συνδέθηκε με τον χαρακτήρα του αιρετού αξιώματος ως τιμητικού και άμισθου, θα παίξει βασικά το ρόλο του τιμήματος της εξαγοράς και μάλιστα από πριν, από το στήσιμο των συνδυασμών, για να πιστοποιηθεί η κατάλυση του πολιτικού ρόλου των αιρετών οργάνων.
Τάσος Τασιόπουλος
ΥΓ1. Στον πρόσφατα ψηφισθέντα “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ” έρχεται τροπολογία σύμφωνα με την οποία όλοι οι υποψήφιοι των Κοινοτήτων θα χρειάζονται σταυρό προτίμησης και ο πρόεδρος θα εκλέγεται μεταξύ των δύο πρώτων των δυο πλειοψηφησάντων συνδυασμών ύστερα από καθολική ψηφοφορία όλων όσων έχουν εκλεγεί κοινοτικοί σύμβουλοι.
– Άρα σταυρό προτίμησης χρειάζονται όλοι όσοι θέλουν να γίνουν πρόεδροι κοινότητας.
Β. Υποτονική είναι η κίνηση των συνδυασμών στο δήμο μας.
– Μια ξεκομμένη τουφεκιά κάθε μήνα από κάποιον συνδυασμό δεν ζεσταίνει την ατμόσφαιρα.
– Ποιος χάνει;
– Μα τα λεγόμενα ΜΜΕ που ονειρεύονται να λύσουν το πρόβλημα – αν όχι της ζωής τους- τουλάχιστον της χρονιάς.
Ίσως και γι’ αυτό κορνάρουν,αλλά ποιος- και σωστά- τους ακούει.
ΥΓ3. Η αντιμισθία βέβαια ισχύει και για τους δημάρχους και μάλιστα πολλαπλάσια. Και αυτή βέβαια για να καλύψει το τιμητικό και άμισθο του αξιώματος.
– Ας το θυμούνται και αυτό οι δήμαρχοι.