Τον έναν χρόνο στην διοίκηση του Δήμου Αλεξάνδρειας κλείνουν σήμερα ο συνδυασμός «Ώρα Ευθύνης» και ο δήμαρχος Παναγιώτης Γκυρίνης.
Η σημερινή διοίκηση προήλθε από τις εκλογές του Μαΐου του 2014, όταν τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών – στις 26 Μαΐου – ο συνδυασμός έλαβε 56,18% και 15.641 ψηφοδέλτια.
Τον πρώτο καιρό, μέχρι και το τέλος του 2014, τα πράγματα, όσον αφορά τον τρόπο και τους διοικητικούς ρυθμούς, ήταν αναμενόμενα.
Το πρώτο διάστημα αναλώθηκε σε ενημερώσεις, προσαρμογή, σχεδιασμούς (πλέον επί του πρακτέου και όχι προγραμματικά/προεκλογικά) – μια λογική κατάσταση, αφού τα πράγματα ποτέ δεν είναι όπως τα αναμένει κάποιος και συνήθως έρχεται αντιμέτωπος με εντελώς διαφορετικές καταστάσεις από αυτές που υποθέτει και περιμένει.
Το δωδεκάμηνο του συγκεκριμένου συνδυασμού, ο οποίος δεν έχει κομματικό πρόσημο αλλά αποτελείται από ανθρώπους που ανήκουν σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους (η πολιτική “αφετηρία” των εκλεγμένων αλλά και των υποψηφίων τους συνδυασμού στις εκλογές είναι σε πολλές περιπτώσεις διαφορετική και “αντίθετη”) σημαδεύτηκε από μια σειρά από γεγονότα που αξίζει να καταγραφούν.
Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να καταγράψουμε:
- τη δημόσια διαφωνία Χαλκίδη, εξ αιτίας της οποίας ο ίδιος δεν είναι πλέον στη θέση του αντιδημάρχου – και παρά το ότι πολλοί το ανέμεναν, δεν οδηγήθηκε σε διαγραφή ούτε παραιτήθηκε από μόνος του.
- την παραίτηση του Νίκου Αλεξόπουλου (για τους λόγους που ο ίδιος ανέφερε πολλές φορές σε συζητήσεις τόσο κατ’ ιδίαν όσο και δημόσια).
- τις εμφανείς ή λιγότερο εμφανείς διαφοροποιήσεις που υπάρχουν σε σχέση με τις προεκλογικές θέσεις του συνδυασμού σε διάφορα θέματα.
Η διοίκηση Γκυρίνη κατά γενική ομολογία το πρώτο δωδεκάμηνό της δεν τα πήγε καλά. Αν εξαιρέσουμε όπως είπαμε το διάστημα «προσαρμογής» και καλοπροαίρετα εξετάσουμε το 9μηνο από τον Γενάρη του 2015 και μετά, τα γεγονότα αυτό δείχνουν.
Όντως η γενικότερη πολιτική και οικονομική κατάσταση στη χώρα δεν ευνοούν τομές, ρηξικέλευθες τομές που θα μπορούσαν να αλλάξουν μια κατάσταση σε αυτοδοικητικό επίπεδο. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως μια διοίκηση σε έναν Δήμο, μια οποιαδήποτε διοίκηση, θα πρέπει να παραμένει κρυμμένη πίσω από την κρίση και να μετατραπεί σε διαχειριστή των καταστάσεων.
Στα θετικά μπορούμε να αναφέρουμε π.χ. τα γρήγορα αντανακλαστικά της διοίκησης (και μάλιστα τις πρώτες κιόλας ημέρες), όταν η Αλεξάνδρεια κινδύνεψε να ξαναγίνει Βενετία. Ή το γεγονός ότι προχωράνε μια σειρά από μικροέργα, όπως αναπλάσεις σε πεζοδρόμια ή σε παιδικές χαρές. Η προσπάθεια για τη δημιουργία κυνοκομείου, η αλλαγή στην όψη σε πολλά σημεία του Δήμου από την υπηρεσία καθαριότητας (που δεν είναι ολοκληρωμένη αλλά σε αυτό είναι η αλήθεια «φταίει» και η έλλειψη προσωπικού), ο εξορθολογισμός δαπανών και το κλείσιμο οικονομικής φύσης υποθέσεων που έμεναν επί χρόνια εκκρεμείς και ταλαιπωρούσαν Επιτροπές και προμηθευτές του Δήμου, είναι μερικά στα οποία μπορεί να αναφερθεί κάποιος. Και δεν είναι μόνον αυτά, υπάρχουν κι άλλα.
Όμως αυτό το οποίο ουσιαστικά λείπει – και είναι αυτό για το οποίο πάνω από 15.000 ψηφοφόροι επέλεξαν το συγκεκριμένο συνδυασμό – είναι η πραγματική αλλαγή, τόσο στο μοντέλο διοίκησης όσο και στους τρόπους παραγωγής έργου.
Αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας, καθορισμός προτεραιοτήτων, κατάρτιση προγραμμάτων που θα έχουν μακροχρόνια και όχι βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα οφέλη για τους δημότες και τον τόπο. Αυτά είναι τα σημεία στα οποία έπρεπε να επικεντρωθεί η διοίκηση Γκυρίνη. Και είναι τα σημεία στα οποία θα πρέπει να αλλάξει άμεσα.
Γενική παραδοχή είναι πως η διαχείριση μιας κατάστασης (όπως ένας Δήμος) είναι δύσκολο έργο, όμως η διαχείριση από μόνη της αποτελεί στην ουσία τροχοπέδη εάν υπάρξει εγκλωβισμός σε αυτή.
Σε γενικές γραμμές το πρώτο δωδεκάμηνο της διοίκησης Γκυρίνη δεν έχει ικανοποιήσει τους δημότες. Όχι μόνο αυτούς που την ψήφισαν αλλά και αυτούς που για τον έναν ή για τον άλλο λόγο δεν την ψήφισαν αλλά ανέμεναν να δουν κάτι διαφορετικό, αυτό το διαφορετικό που δεν ήρθε ακόμη, παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες (οι οποίες λογικό είναι να μην γίνονται πράξεις στο 100% τους λόγω εγγενών δυσκολιών που εμφανίζονται στην πορεία, όμως πρέπει ξεκινούν να υλοποιούνται σταδιακά αλλά άμεσα).
Η αρχική έλλειψη κοινού ρυθμού στο βηματισμό του συνδυασμού (άρα και της διοίκησης) είναι λογικό επακόλουθο, από τη στιγμή που δεν είχαν όλοι οι σύμβουλοι αλλά και οι αντιδήμαρχοι ή οι πρόεδροι δημοτικών επιχειρήσεων ή επιτροπών την ίδια εμπειρία στη διαχείριση θεμάτων. Αυτό όμως είναι κάτι που μετά από ένα εννεάμηνο δεν μπορεί πλέον να ειπωθεί.
Επίσης, το λανθασμένο μοντέλο διοίκησης που επελέγη, αυτό των θεματικών και των τοπικών αντιδημάρχων είναι πλέον εμφανές πως δεν λειτουργεί, άρα δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα. Πρόκειται περί μοντέλου που φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, όχι λόγω των προσώπων αλλά λόγω της φύσης του ιδίου του μοντέλου. Η λειτουργία ενός τοπικού αντιδημάρχου «εμποδίζεται» λόγω έλλειψης αρμοδιότητας σε κάποιο θέμα, αρμοδιότητας που μπορεί να την έχει ο «θεματικός» αντιδήμαρχος κ.ο.κ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα χρονοβόρες διαδικασίες, κακό συντονισμό και σε ορισμένες περιπτώσεις μηδενικό αποτέλεσμα. Οπότε, η στροφή στους θεματικούς αντιδημάρχους είναι εμφανές πλέον ότι αποτελεί μονόδρομο.
Το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των δημοτικών συμβουλίων έχουν καταγραφεί άπειρες φορές κουβέντες για υποθέσεις του παρελθόντος που συζητήθηκαν έντονα και που ποτέ δεν αναλύθηκαν στους δημότες στο πλαίσιο ενός δημόσιου διαλόγου ώστε να κλείνουν οριστικά, είναι και αυτό μια ακόμη παράμετρος του τελευταίου δωδεκάμηνου.
Στα αρνητικά θα μπορούσε να καταγραφεί επίσης και η έλλειψη έως τώρα ενός μηχανισμού ή μεμονωμένων προσώπων (που σύμφωνα με το νόμο ακολουθούν τη θητεία των διοικήσεων) που σε συνεργασία με την ίδια τη διοίκηση, τον δήμαρχο ή τους αντιδημάρχους θα καθοδηγούσαν τις υπηρεσίες ώστε να μην είναι απλές διαχειρίστριες των καταστάσεων αλλά παραγωγοί έργου το οποίο να συμβαδίζει τόσο με τις σύγχρονες και καθημερινές ανάγκες ενός ΟΤΑ όσο και με το πρόγραμμα για το οποίο η διοίκηση επελέγη να φέρει σε πέρας.
Φυσικά αυτό το οποίο αναμένεται (αν γίνει πραγματικότητα κι η προεκλογική εξαγγελία) είναι η ανασκόπηση της χρονιάς που έφυγε τόσο από τον ίδιο τον δήμαρχο Π. Γκυρίνη όσο και από τους αρμόδιους αντιδημάρχους και προέδρους δημοτικών επιχειρήσεων ή επιτροπών.