Η τεράστια… επιτυχία που επί καιρό διαφημίζονταν και φέρει την ονομασία “αγωγός φυσικού αερίου TAP” έχει και συνέχεια.
Μέσα από τον συγκεκριμένο αγωγό (ακόμη και από την Ημαθία διέρχεται, σε μήκος 3-4 χιλιομέτρων στο βορειότερο σημείο της. Δείτε ΕΔΩ σχετικά) το αζέρικο αέριο θα πηγαίνει στη δυτική Ευρώπη.
Η συμφωνία για τον ΤΑΡ δεν ήταν και καμιά τρελή επιτυχία. Παρά τα πανηγύρια και τις δηλωσάρες ήταν μια συμφωνία που ουδεμία ωφέλεια έχει για τη χώρα αφού, αν εξαιρέσεις όλα τα άλλα ακόμη οι ειδικοί ψάχνουν π.χ. την ωφέλεια από καταβολή τελών διέλευσης (μέχρι τον αιώνα τον άπαντα να ψάχνουν δεν πρόκειται να βρουν τίποτε!!!)
Ο Λαφαζάνης πήγε μέχρι Αζερμπαϊτζάν μεριά για να συζητήσει και για το θέμα, αλλά βρήκε κλειστές πόρτες από τους Αζέρους. Τρία ζητήματα έθεσε, τρία όχι έλαβε.
Οι πρυτάνεις (που ήθελαν να καταστήσουν τη χώρα “ενεργειακό σταυροδρόμι” αλλά από συμφωνίες ήταν το απόλυτο ζερό) δεν σκέφτηκαν να εντάξουν την Ελλάδα στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον TAΡ. Έτσι, σε σχετική κρούση φάνηκε πως οι Αζέροι θα πουλούσαν ένα μέρος του μεριδίου τους, που ανέρχεται στο 20%, αρκεί να είναι φερέγγυα η εταιρία που θα το αγοράσει. Γιατί οι Αζέροι αλλά και οι υπόλοιποι εταίροι τους δεν θα ήθελαν έναν άφραγκο μεταξύ τους και λόγω αυτού να καθυστερήσει λόγω χρηματοδότησης το έργο!
Όσον αφορά την τιμή του αερίου και την πιθανότητα μείωσης της τιμής με την οποία αγοράζει η Ελλάδα η απάντηση ήταν πάλι ένα μεγαλοπρεπές “όχι”. Γιατί η συμφωνία του 2013 προέβλεπε πως για 25 χρόνια θα γίνονταν αλλαγή στις τιμές πώλησης του αερίου μπορεί να γίνει μόνο αν υπάρξουν πολύ απότομες μεταβολές στις διεθνείς τιμές. Επίσης, μια πιθανή μείωση θα συζητηθεί (αν συζητηθεί) όταν με το καλό λειτουργήσει ο ΤΑΡ.
Το τρίτο θέμα αφορούσε τα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους. Για το θέμα οι Αζέροι της Socar παρέπεμψε στην ΕΕ. “Πρόκειται για θέμα που δεν αφορά εμάς αλλά πρέπει να απευθυνθεί (σσ. η Ελληνική Κυβέρνηση) σε επίπεδο ΕΕ».