Την άκρη του νήματος (δηλαδή που έχουν κάνει λάθος) ψάχνουν να βρουν οι εταιρίες δημοσκοπήσεων.
Το που έκαναν λάθη δεν το γνωρίζουμε. Το πως όμως και το γιατί πολλοί είμαστε αυτοί που το εικάζουμε.
Γιατί μια εταιρία δημοσκοπήσεων, πέραν όλων των άλλων, είναι “εταιρία”. Και παλιά το σλόγκαν έλεγε πως ο πελάτης – όποιος κι αν είναι αυτός – έχει πάντα δίκιο.
.
Σήμερα λένε πως για τα όποια λάθη φταίει η ώρα που ανακοινώνουν αποτέλεσμα π.χ. στα exit polls, επειδή δεν έχουν μαζέψει όλα τα ερωτηματολόγια (είναι αυτό που λέμε “ποιος θα το πει πρώτος” – αλλά τελικά αυτό το “πρώτος” στην ενημέρωση αποδεικνύεται καταδίκη, γιατί η ταχύτητα δεν συνεπάγεται απαραίτητα και την εγκυρότητα!!!), λένε πως φταίει το δείγμα (που μπορεί να μην είναι πραγματικά αναλογικό) κλπ κλπ.
Την ιστορία με τις δημοσκοπήσεις την έχουμε δει το τελευταίο 25ήμερο και στην περιοχή της Αλεξάνδρειας.
.
“Έτρεξαν” 4 δημοσκοπήσεις, 1 για λογαριασμό εφημερίδας και 3 για τοπικά blogs (τις οποίες διαχειρίζονταν τα ίδια τα blogs). Καμιά δεν έπεσε μέσα με μια λογική απόκλιση. Τουλάχιστον για τις διαδικτυακές δεν νομίζουμε πως κανείς είχε αυτή την απαίτηση.
Από τις τέσσερις, οι δυο έπεσαν σχετικά κοντά ενώ οι άλλες δυο έβγαλαν ό,τι να ‘ναι…
Από τις 2 τελευταίες, η μια έδωσε το ακριβώς αντίθετο από αυτό που η κάλπη έβγαλε ενώ η δεύτερη ήταν το λιγότερο για γέλια και για κλάμματα (αφού – και αυτό το έχουμε επισημάνει πολλές φορές από εδώ – ήταν διαδικτυακή = οι διαδικτυακές, αν δεν είναι θωρακισμένες με συγκεκριμένες δικλείδες ασφαλείας είναι αναξιόπιστες εν τη γενέσει τους και το μόνο που μπορούν να δείξουν, με κάθε επιφύλαξη, είναι μια τάση. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο!).
.
Όπως κι αν έχει, σε άλλες χώρες και στην περίπτωση των δημοσκοπήσεων που σχετίζονται με εκλογές, αν η απόκλιση μεταξύ των 2 μεγαλύτερων μετρούμενων μεγεθών είναι μικρότερη από το στατιστικό λάθος ή μικρότερη από ένα συγκεκριμένο ποσοστό, τότε πολύ απλά δεν ανακοινώνονται αποτελέσματα δημοσκοπήσεων.