Άπειρα λεφτά πετάχτηκαν για το …όνειρο των Ολυμπιακών, τότε που ήμασταν στον σκληρό πυρήνα της ΟΝΕ (που έλεγε και ο Σημιταράς), και οι λογαριασμοί, τώρα, έχουν αρχίσει να έρχονται κανονικά.
Οι Εγγλέζοι ήταν ηλίθιοι που έκαναν τα περισσότερα με λυόμενες κατασκευές, ώστε να τα διαλύσουν μετά και να ξεβρωμίσει ο τόπος.
Εμείς τότε χτίζαμε, για να κονομήσουν άπαντες οι εθνικοί εργολάβοι από τα μπετά αλλά και όσοι τυχεροί θα μπορούσαν αργότερα να ενοικιάζουν για 300 χρόνια τις υπάρχουσες υποδομές. Και να τα “έσπρωχναν” κιόλας πουθενά; Ακόμη και σε αυτό άχρηστοι αποδείχθηκαν! Αν και πάλι μπορούμε να πούμε ότι το έχουν κάνει και επίτηδες, ώστε να βγουν και να πούνε “δεν περπατάει, δώστε τα ακόμη και τζάμπα” (το γνωστό κολπάκι της απαξίωσης και μετά το ξεπουλήματος).
Το στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ ήταν τμήμα μιας σειράς κατασκευών για τις οποίες είχαν τότε πεταχτεί 130 εκατομμύρια ευρώ. Τώρα…
…– και αφού δεν έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα συντήρησης, χρειάζονται ακόμη 9,5 εκατομμύρια για να κρατηθεί στη ζωή το στέγαστρο, αφού διαθέτει συγκολλήσεις ελασμάτων πάχους 100 χιλιοστών και αθροιστικό μήκος συγκολλήσεων που ξεπερνά τα οκτώ χιλιόμετρα.
Διαβάστε τι γράφει η εφημερίδα “Το Βήμα” για ένα έργο που είναι ίσως και το γνωστότερο:
Σήμα κινδύνου εκπέμπει πλέον το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), που σχεδίασε ο διάσημος Ισπανός αρχιτέκτονας, Σαντιάγο Καλατράβα για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και στοίχισε συνολικά 130 εκατ. ευρώ. Στο εντυπωσιακό και υποαξιοποιούμενο αρχιτεκτόνημα ουδέποτε έχει γίνει η βαριά συντήρηση που προβλέπεται από την περίπλοκη κατασκευή του, με αποτέλεσμα να έχει αφεθεί στη φθορά της χρήσης και του χρόνου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αιτία, η έλλειψη οικονομικών πόρων που καθιστούν αδύνατη τη δημοπράτηση των απαραίτητων διαγωνισμών για την προβλεπόμενη συντήρηση του θόλου.
Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Πολιτισμού που διαβιβάστηκε στη Βουλή, τα προηγούμενα χρόνια είχε προγραμματιστεί η διενέργεια δύο διεθνών διαγωνισμών για τα έργα του Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη συνεχή καταγραφή της δομοστατικής συμπεριφοράς των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το στέγαστρο, προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ. Ο δεύτερος προβλέπει τη συντήρηση (βάσει των αποτελεσμάτων και ευρημάτων του πρώτου διαγωνισμού) όλων των μεταλλικών κατασκευών του συγκροτήματος ΟΑΚΑ, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Συνολικά δηλαδή οι δύο διαγωνισμοί ανέρχονται σε 9,5 εκατ. ευρώ.
«Επειδή ως σήμερα δεν εξασφαλίστηκαν οι αναγκαίες πιστώσεις και δεν εγκρίθηκαν οι μελέτες, η υπηρεσία μας δεν προχώρησε στη διενέργεια διαγωνισμών της συντήρησής του» σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού. Και αυτό διότι «οι διατεθείσες πιστώσεις του 2009 ανήλθαν τελικά στο ποσό του 1,5 εκατ. ευρώ και με αυτές πληρώθηκαν ληξιπρόθεσμες οφειλές του αναδόχου (Bung) του αρχικού πολιτικού προγράμματος παρακολούθησης της δομοστατικής συμπεριφοράς του στεγάστρου» σημειώνεται και συμπληρώνεται ότι τα επόμενα έτη τα χρήματα «κάλυπταν μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών».
«Συμπερασματικά», αναφέρει στο έγγραφο ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιάννης Ανδριανός, «το στέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου είναι μια μεταλλική κατασκευή η οποία χρήζει συνεχούς συντήρησης και ελέγχου κατά τη διάρκεια της ζωής της, όπως όλες οι μεταλλικές κατασκευές αυτού του μεγέθους». «Ως εκ τούτου, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξασφαλισθούν οι σχετικές πιστώσεις και να προχωρήσουμε στη σύναψη σχετικών συμβάσεων με αναδόχους που θα αναδειχθούν από τους σχετικούς διαγωνισμούς, προκειμένου να διατηρηθεί η ασφάλεια και η λειτουργικότητα του στεγάστρου και του συνόλου των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ» σημειώνει.
Αρμόδια για τη συντήρηση του στεγάστρου είναι η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων και Εγκαταστάσεων Πολιτιστικής και Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΥΔΕ/ΕΠΤΑ) του υπουργείου Πολιτισμού. Η κατασκευή του μεταλλικού θόλου Καλατράβα αποτελούσε τμήμα του έργου «Αισθητική Ενοποίηση Ολυμπιακού Σταδίου – Ειδικές Κατασκευές» και η αποπεράτωσή του ξεπέρασε σε κόστος τα 130 εκατ. ευρώ. Το υλικό κατασκευής είναι ο δομικός χάλυβας και ο θόλος διαθέτει σύστημα αντιοξειδωτικής προστασίας, όμως χρήζει συντήρησης βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και κανονισμών. Η ΕΥΔΕ/ΕΠΤΑ πριν από την παραλαβή του έργου είχε κάνει επιδιορθώσεις και αποκαταστάσεις σε προβλήματα που εντοπίστηκαν κατά τη φάση της κατασκευής, ενώ εγκατέστησε μέσω του συμβούλου κατασκευής του έργου πιλοτικό σύστημα παρακολούθησης της συμπεριφοράς του στεγάστρου μέσω ηλεκτρονικών οργάνων που κατέγραψαν τις μετακινήσεις.
Η υπηρεσία έχει συντάξει εγχειρίδιο συντήρησης και λειτουργίας βάσει ευρωπαϊκών προτύπων και είχε προχωρήσει κατά καιρούς σε επιδιορθώσεις και οπτικούς ελέγχους στην κατασκευή προκειμένου να διαπιστώσει την ύπαρξη φθορών που ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα ασφαλείας και έχει καταγράψει παρατηρήσεις ή αστοχίες, μεταξύ των οποίων και θέματα συγκολλήσεων στη βάση του στεγάστρου που απαιτούν παρακολούθηση «αλλά δεν καθιστούν επικίνδυνη την κατάσταση του στεγάστρου», όπως αναφέρεται. Η κατά τόπους φθορά της βαφής των μεταλλικών κατασκευών είναι καθαρά επιφανειακή, σημειώνει το υπουργείο, και η οποία είναι «αναμενόμενη λόγω περιβαλλοντικών συνθηκών», η δε αποκατάστασή της προβλέπεται στον φάκελο ασφαλείας και υγείας του έργου και θα ολοκληρωθεί μέσω διαγωνισμών. Το στέγαστρο Καλατράβα διαθέτει συγκολλήσεις ελασμάτων πάχους 100 χιλιοστών και αθροιστικό μήκος συγκολλήσεων που ξεπερνά τα οκτώ χιλιόμετρα. Ο εργασίες συναρμολόγησης και ανέγερσης ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2003 και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2004.