Κατηγορίες
τοπική επικαιρότητα

Τι ζήτησαν με ψήφισμά τους 17 πρόεδροι Κοινοτήτων του Δήμου Αλεξάνδρειας

Αίτημα Προέδρων Κοινοτήτων του Δήμου Αλεξάνδρειας για την έκδοση ψηφίσματος σχετικά με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Αλεξάνδρειας, κατά τη συνεδρίαση που έγινε την Τετάρτη με τηλεδιάσκεψη.

Στο ψήφισμά τους οι πρόεδροι 17 Κοινοτήτων που το υπογράφουν αναφέρουν τις θέσεις και τις προτάσεις τους για τον ρόλο και τον τρόπο εκλογής των Κοινοτήτων και ζήτησαν την έκδοση αντίστοιχου ψηφίσματος από το Δημοτικό Συμβούλιο (αίτημα που δεν έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από το Δ.Σ.).

Το ψήφισμα των Προέδρων Κοινοτήτων ( Αράχου, Βρυσακίου, Επισκοπής, Καβασίλων, Καμποχωρίου, Κεφαλοχωρίου, Κλειδίου, Κορυφής, Κυψέλης, Λουτρού, Μελίκης, Νεοκάστρου, Νεοχωρίου, Νησίου, Ξεχασμένης, Προδρόμου και Τρικάλων) που κατατέθηκε είναι το ακόλουθο:

“Ψήφισμα Προέδρων του Δήμου Αλεξάνδρειας για το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικό πυρήνα της Ελληνικής κοινωνίας και θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α ́ βαθμού. Με βάση το άρθρο 1 παράγραφος 2 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006) «οι Δήμοι και οι Κοινότητες συγκροτούν τους Οργανισμούς του Πρώτου Βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον ουσιαστικό ρόλο των Κοινοτήτων στην καθημερινότητα την Πολιτική Προστασία και την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής σε χωριά και πόλεις με τους Κοινοτικούς Συμβούλους να βρίσκονται πάντα στην πρώτη γραμμή.

Ο Πρόεδρος είναι θεσμός στα χωριά μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια και πρέπει να εκλέγεται από τους κατοίκους του χωριού και όχι από τον Δήμαρχο γιατί έτσι αντί για Πρόεδρος θα είναι ψηφοσυλλέκτης Δημάρχου.

Μόνο με την ανεξάρτητη κάλπη οι κάτοικοι των χωριών ψηφίζουν άμεσα ποιόν θέλουν για Πρόεδρο στο χωριό τους. Σας καλούμε όλους να ακούσετε και τις απόψεις των Προέδρων πριν κατατεθεί το νομοσχέδιο στην βουλή για ψήφιση και να μην αγνοήσετε τις 6.135 Κοινότητες και τους 20.000 περίπου αιρετούς που τις υπηρετούν.

Οι Κοινότητες αυτές εκπροσωπούν τα 2/3 του πληθυσμού της χώρας με το υπόλοιπο 1/3 να βρίσκεται στους μητροπολιτικούς Δήμους (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά).

Η πολυεπίπεδη και σύγχρονη διακυβέρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία προσανατολίζεται σε ισχυρές τοπικές κοινωνίες οφείλει να αφουγκραστεί την Ελληνική πραγματικότητα. Σε όλη την επικράτεια τα Συμβούλια Κοινοτήτων είναι ο αιρετός θεσμός που βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη και την καθημερινότητα του.

Οι Σύμβουλοι Κοινοτήτων μεριμνούν, προτείνουν, αξιοποιούν, παρέχουν εθελοντική εργασία, ενεργοποιούν τους συμπολίτες τους, κάνοντας πράξη την αποκέντρωση φροντίζοντας άμεσα και καθημερινά για την αξιοποίηση της υπαίθρου.

Τα Συμβούλια Κοινότητας συνεργάζονται με τις Δημοτικές Αρχές για να δοθούν λύσεις στα προβλήματα, να ενισχυθούν οι υποδομές, να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος.

Η ύπαρξη ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων ενεργοποίησε μια νέα γενιά αυτοδιοικητικών που στόχο έχουν την εκπροσώπηση των συμφερόντων του τόπου τους, πέρα από κομματικές ή δημαρχοκεντρικές εξαρτήσεις. Πολίτες που δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ με τα κοινά βρήκαν κίνητρο συγκροτώντας συνδυασμούς οι οποίοι αναδείχθηκαν από τους πολίτες και τώρα είναι στην ουσία “οι ομάδες εθελοντισμού” για τον τόπο τους, κινητοποιώντας ταυτόχρονα συμπολίτες και συγχωριανούς σε μια προσπάθεια βελτίωσης της επαρχίας και επαναφοράς του ενδιαφέροντος στην γειτονιά και την ουσία της καθημερινής ζωής.

Η Κοινότητα, ως αυτοδιοικητικός θεσμός και διοικητική διαίρεση μετά τον νομό 4555/2018, αναφέρεται και συναντάται τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα (έδρες των Δήμων), όσο και σε μικρότερες πόλεις, κωμοπόλεις, χωριά.

Οι Κοινότητες αποτελούν ενδοδημοτική αποκέντρωση, η οποία προκύπτει από γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες της χώρας μας. Η παραχώρηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων στις Κοινότητες δεν δημιουργεί τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης, αντιθέτως ενισχύει την δημοκρατία φέρνοντας τις αποφάσεις στο εγγύτερο αιρετό σώμα, το οποίο για την εκτέλεση τους μπορεί και οφείλει να συνεπικουρείται από τους Δήμους και τις Περιφέρειες που ανήκει.

Ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (Ν. 1850/1989) θέτει ως βάση του ότι «η άσκηση των δημοσίων αρμοδιοτήτων πρέπει, κατά τρόπο γενικό, να ανήκει κατά προτίμηση στις αρχές τις πιο πλησιέστερες στους πολίτες. Για την ανάθεση μιας αρμοδιότητας σε άλλη αρχή πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ευρύτητα και η φύση του έργου και οι απαιτήσεις αποτελεσματικότητας και οικονομίας».

Το Κογκρέσο Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης στις Προτεραιότητες 2021-2025 συμπεριλαμβάνει στους στόχους του «τον επαναπροσανατολισμό των ψηφοφόρων σε ενδιαφέρουσες μορφές συμμετοχής στα κοινά όπως είναι τα δημοψηφίσματα σε τοπικό επίπεδο, ενώ μελετά τις συνθήκες ανεξαρτησίας των υποψηφιοτήτων που κατέρχονται σε τοπικές και περιφερειακές διαδικασίες».

Επισημαίνει επίσης ότι «οι εθνικές κυβερνήσεις έχοντας επικυρώσει τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν ουσιαστικά αποδεχτεί τον ρόλο που παίζει η τοπική δημοκρατία στην οικοδόμηση πλουραλιστικών και ανοικτών κοινωνιών.

Λόγω της εγγύτητας τους στον πολίτη οι τοπικές αρχές μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική συνοχή και την αειφόρο τοπική ανάπτυξη καθώς και τη διάδραση και αλληλεξάρτηση μεταξύ πολιτών και δημοκρατικών θεσμών»

Η Κοινότητα, πυρήνας της Ελληνικής Κοινωνίας, θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α ́Βαθμού, αποτελεί διαχρονικά την ραχοκοκαλιά της Ελλάδας.

Ο θεσμός που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καθημερινότητας του πολίτη – όσο απομακρυσμένη και αν είναι η Κοινότητα από την έδρα του Δήμου – είναι ο θεσμός του Συμβουλίου Κοινότητας και του Προέδρου της Κοινότητας.

Καθημερινά, Πρόεδροι και Κοινοτικοί Σύμβουλοι διαχειρίζονται όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων, στεκόμενοι δίπλα στις ανάγκες των συμπολιτών τους. Η μορφολογία του εδάφους της χώρας σε συνδυασμό με τις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις οφείλουν να αποτελέσουν τον βασικό κορμό πάνω στον οποίο θα διαμορφωθεί ένα σύγχρονο διοικητικό μοντέλο. Η ιδιαιτερότητα του κάθε τόπου (ορεινού, νησιωτικού, πεδινού, παραποτάμιου, παραλίμνιου, αστικού, περαστικού) οφείλει να υποστηριχθεί και να αναδειχθεί από όλες τις διοικητικές δομές.

Ένα σύγχρονο κράτος που σέβεται του πολίτες του, χαράζει πολιτικές με την συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Εμπιστοσύνη, Συμμετοχικότητα, Αποδοτικότητα, Βιωσιμότητα και Διαφάνεια είναι οι θεμελιώδεις αρχές πάνω στις οποίες οφείλει η αυτοδιοίκηση να χτίσει τα θεμέλια της.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα ανακοινώνεται συνεχώς στον τύπο η πρόθεση του Υπουργείου Εσωτερικών και της Κυβέρνησης να αλλάξουν συλλήβδην τον χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μια αλλαγή που προγραμματίζεται να γίνει χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους: πολίτες, αυτοδιοικητικούς, δημόσια διοίκηση.

Η κατάργηση Κοινοτήτων, οι συγχωνεύσεις τους και η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στις έδρες των Δήμων θα ερημώσει τα χωριά μας, θα υποβαθμίσει περαιτέρω την ζωή των κατοίκων στην επαρχία και θα δημιουργήσει πολίτες δύο ταχυτήτων. Η απομάκρυνση από τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας με την επαναφορά συγκεντρωτικού συστήματος αυτοδιοίκησης θα δώσει την χαριστική βολή. Ο ενεργός πληθυσμός της χώρας φεύγει, η επαρχία αποδεκατίζεται από πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, το χαμόγελο έχει χαθεί!

Ως αιρετοί σύμβουλοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, σεβόμενοι τον θεσμό τον οποίο υπηρετούμε και τους συμπολίτες μας, ζητάμε :

1. Συμμετοχή στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου

2. Αποφασιστικές αρμοδιότητες και πόρους για τις Κοινότητες

3. Ανεξάρτητη κάλπη για την ανάδειξη των Συμβουλίων Κοινότητας

4. Ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των επιπέδων της αυτοδιοίκησης

5. Όχι στην κατάργηση του Συμβουλίου Έδρας

6. Ναι σε Κοινοτικό Συμβούλιο κάτω των 500 κατοίκων

Το παρών ψήφισμα να δημοσιευτεί στο τοπικό τύπο, να κατατεθεί ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου με αίτημα να εκδοθεί και από αυτό αντίστοιχο ψήφισμα υποστήριξης του θεσμού των Κοινοτήτων, να σταλεί στους Βουλευτές του νομού και στο Υπουργείο Εσωτερικών.”