Κατηγορίες
άρθρα παιδεία

Άρθρο: “Πόσο έτοιμο είναι το παιδί μου να προχωρήσει στην Α’ Δημοτικού;”

mathitis2της Ελεονώρας Λεκανίδου – Εργοθεραπεύτριας

Εδώ και λίγες μέρες έχει ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Τα «πρωτάκια» ολοκλήρωσαν τη χρονιά προετοιμασίας στο Νηπιαγωγείο και μπήκαν στην Α΄ Δημοτικού, προσπαθώντας να προσαρμοστούν.

Για τη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό βοήθησαν οι νηπιαγωγοί, τώρα τη σκυτάλη πήραν οι δάσκαλοι, ενώ σε κάθε στιγμή, οι γονείς παίζουν σημαντικότατο ρόλο.

Όμως, τι πρέπει να έχουν καταφέρει οι μικροί μαθητές μέχρι τώρα, ώστε να προχωρήσουν στην Α΄ δημοτικού χωρίς δυσκολία;

Παραθέτω κάποια βασικά χαρακτηριστικά, που πρέπει να έχουν οι μαθητές της Α’ Δημοτικού, στην αρχή της σχολικής χρονιάς:

* Να μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν (να τρώνε και να πίνουν μόνα τους, να πηγαίνουν τουαλέτα, να πλένουν τα χέρια, να ντύνονται και να ξεντύνονται κλπ).

* Να μπορούν να αποχωριστούν το γονιό.

* Να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις.

* Να έχουν αυτοπεποίθηση.

* Να έχουν δημιουργήσει σχέσεις με άλλα παιδιά.

* Να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες του σχολείου.

* Να κατανοούν και να ακολουθούν κανόνες.

* Να έχουν καλή εστίαση της προσοχής και όχι διάσπαση.

* Να έχουν καλή διάρκεια προσοχής.

* Να μπορούν να ξεκινήσουν και να ολοκληρώσουν μια δραστηριότητα σε ικανοποιητικό χρόνο.

* Να έχουν την ικανότητα να συμμετέχουν σε μια συζήτηση.

* Να κατανοούν και να διηγούνται μια ιστορία.

* Να μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα του/της δάσκαλου/ας (και πριν του/της νηπιαγωγού).

* Να έχουν καλή μνήμη (βραχύχρονη και μακρόχρονη).

* Να έχουν προσανατολισμό στο χώρο (πάνω – κάτω, μπροστά – πίσω, μέσα -έξω, δεξιά – αριστερά, μεγάλο – μικρό, μακρύ – κοντό, χοντρό – λεπτό κλπ) και στο χρόνο (ημέρες, εποχές, έννοιες όπως: τώρα – πριν – μετά, χθες – σήμερα -αύριο,) καθώς και την ικανότητα σειροθέτησης ή διαδοχικότητας, δηλαδή να κατανοούν τη λογική αλληλουχία των γεγονότων.

* Να βρίσκουν το ίδιο, το διαφορετικό, να αναγνωρίζουν το μισό και να το συμπληρώνουν [οπτική αντίληψη (διάκριση και ολοκλήρωση)].

* Να έχουν την ικανότητα της κατηγοριοποίησης δηλαδή να μπορούν να κατατάξουν, να ταξινομήσουν και να ομαδοποιήσουν αντικείμενα και έννοιες με βάση τις ιδιότητες.

* Να έχουν καλή αδρή κινητικότητα. Δηλαδή, να έχουν καλή ισορροπία, να περπατάνε και να τρέχουν συντονισμένα στο χώρο, να σκαρφαλώνουν, να κάθονται σωστά στην καρέκλα και να εμπλέκονται γενικά σε κινητικά παιχνίδια.

* Να έχουν καλή λεπτή κινητικότητα. Να έχουν επιλέξει πρώτα από όλα με πιο χέρι τους βολεύει να γράφουν (πλευρίωση), να κρατάνε με τριποδική λαβή (με 3 δάχτυλα) το μολύβι τους, να κόβουν με το ψαλίδι όσο γίνεται πιο ορθά και

να χειρίζονται διάφορα σχολικά είδη (ξύστρα, σβήστρα, χάρακα, μαρκαδόρους, πινέλα κλπ).

* Να έχουν καλό οπτικοκινητικό συντονισμό, δηλαδή την ικανότητα να συντονίζουν σε μια δραστηριότητα ταυτόχρονα τα μάτια και τα χέρια.

* Να γράφουν το όνομά τους.

* Να αντιγράφουν γράμματα και απλές λεξούλες, αριθμούς καθώς επίσης να μετράνε μέχρι το 10.

Αν σε κάποια από τα παραπάνω δεν έχει πρόοδο; Αν έχετε παρατηρήσει ότι το παιδί σας δυσκολεύεται σε κάποιο από τα παραπάνω, είτε είστε δάσκαλος/α ή γονιός, καλό είναι να μην το καθυστερήσετε άλλο και να απευθυνθείτε σε κάποιον Εργοθεραπευτή, ώστε να διαπιστώσετε ποια είναι τα αίτια των δυσκολιών που αντιμετωπίζει και να τα επιλύσετε μαζί.

Ελεονώρα Γ. Λεκανίδου

Εργοθεραπεύτρια

Κονίτσης 36, Βέροια – 23310 62170